Početna Blog Znanstvene činjenice iza spavanja u čarapama (da, ozbiljni smo)

Znanstvene činjenice iza spavanja u čarapama (da, ozbiljni smo)

Datum objave: 20.09.2017

Ljudi su zanimljiva bića. Ima nas svakakvih. 

No kad je riječ o čarapama i krevetu, lako ih možemo svrstati u dvije skupine: 

  1. Oni koji ne mogu bez čarapa u krevetu,
  2. Oni kojima se na samu pomisao čarapa u krevetu okreće u želucu.

Nema ničeg između. Ili ih volite ili ne. Neki ne mogu zaspati bez čarapa jer im je hladno, a drugi ne mogu s njima jer im je prevruće. 

Mnogi su uvjereni da je sve to stvar navike, no iza nošenja čarapa u krevetu postoji cijela znanost. Naime, švicarski znanstvenici otkrili su povezanost između čarapa na stopalima i kvalitete sna.

Ne možete spavati? Jesu li čarape krive?

Ako imate poteškoća sa spavanjem, problem bi vrlo lako mogao biti u vašim nogama. Iako neki spavanje u čarapama smatraju čudnim i nehigijenskim, činjenica je da tople noge pozitivno djeluju na san. Stopala su dio tijela koja se najbrže ohlade, a loša cirkulacija može otežati san.

To je sve o čarapamo ukratko. Nastavite čitati ako vas interesira detaljnije stajalište znanosti

Znanstvene činjenice i spavanje u čarapama

Za razliku od guštera čija temperatura tijela ovisi o suncu, mi, ljudi, sami možemo regulirati i održavati temperaturu tijela. 

Naša termoregulacija je pametna stvar jer opskrbljuje vitalne organe optimalnom temperaturom potrebnom za rad. Sve vrijednosti iznad ili ispod raspona  od 35 do 40 stupnjeva mogu negativno utjecati na zdravlje, a jedan od najvećih padova u tjelesnoj temperaturi događa se upravo tijekom spavanja

Pogledajte grafikon:

Grafikon spavanja i pada temperatue tijela

Činjenica je kako je temperatura tijela niža noću nego što je tijekom dana. Taj pad temperature započinje početkom osjećaja umora i traje sve do 4 sata ujutro. 

No evo najzanimljivijeg dijela.

Prema istraživanju, idealna sobna temperatura s obzirom na idealnu temperaturu tijela za kvalitetno spavanje je oko 15 do 19 stupnjeva Celzijusa. No problem je taj što se ukupna temperatura tijela sastoji od dvije zone:

  1. Unutarnja temperatura tijela regulirana od strane mozga
  2. Vanjska temperatura tijela koja ovisi od sobne temperature. 

Ključ za miran san je pogoditi optimalnu temperaturu obje zone. Neuroznanstvenik Dr. Eus van Someren čak je napravio i eksperiment u kojem je ispitanike obukao u termoizolacijsko odijelo. Odijelo je suptilno manipuliralo temperaturu kože tijekom spavanja, a ove male prilagodbe postigle su značajan napredak u kvaliteti sna.

Iako mozak regulira unutarnju temperaturu tijela kojom govori organizmu da je vrijeme za spavanje, istraživanja dr. Somerena pokazuju da je vanjska temperatura tijela, tj. temperatura kože isto tako važna za održavanje dubokog i kvalitetnog sna.

I što to sve ima veze s čarapama i nogama?

Noge su regulatori tjelesne temperature pa uvijek trebaju biti tople

Ispada da su noge savršeni regulatori vanjske temperature tijela. One sadrže specijalnu vaskularnu strukturu koja je pravi rasipnik topline. Ako ne zabundamo stopala, temperatura tijela će se raspršiti, a nama će biti hladno tijekom noći što znači i češća buđenja tijekom noći.

No zašto su nam stopala često tako hladna? To što su nam stopala i dlanovi najčešće hladna je zapravo prirodni proces u kojem se tijelo trudi održati temperaturu tijela na određenom nivou. 

Kao što smo rekli, određeni organi i važni dijelovi tijela zahtijevaju optimalnu temperaturu kako bi besprijekorno radili, pa se sva krv iz ekstremiteta usmjerava na te dijelove tijela. 

Zato ako se želite naspavati, nabacite čarape na noge

Kakve čarape nositi u krevet?

Čak su i znanstvenici dokazali da su čarape dobrodošle u krevetu, no ipak bi trebali obratiti i pozornost na nekoliko stvari.

Prva stvar koju morate znati je da čarape mogu sadržavati puno bakterija, pa izbjegavajte odlazak u krevet u istim čarapama koje ste nosili tijekom dana. 

Prije spavanja svakako operite noge i dobro ih posušite kako kasnije ne bi imali problema s gljivicama.

Što se tiče vrste čarapa, nemojte nositi previše uske, debele ili čarape od umjetnih materijala. Radije potražite tanje ili srednje debele čarape napravljene od prirodnih materijala i one s elastičnom gumicom kako vam ne bi puzile tijekom noći i žuljale vas. 

Sada ste spremni za jedan perfektan spavanac

Nabacite čarape na noge i lijepo utonite u Zzzzzzz….

Sve za perfektno spavanje