Početna Blog Debljanje i spavanje - istine i laži

Debljanje i spavanje - istine i laži

Datum objave: 24.10.2019

Možete li vjerovati da ako dobro i kvalitetno spavate da ćete biti mršaviji, nego kada istu količinu hrane jedete umorni, živčani, pospani?
Moramo priznati da je i nama to zvučalo pomalo nevjerojatno, ali za ovu tezu postoji niz znanstvenih podataka, a temelje se na hormonima i bihevioralnim istraživanjima.

Znanstveno je dokazano da spavanje pomaže u regulaciji inzulina. Ukratko - kada premalo spavate, stanice pružaju otpor hormonu inzulinu. Njegova je zadaća da u krvnim žilama odvaja šećer i šalje ga stanicama koje ga tada koriste kao energiju.

Kada stanice odbijaju šećer, on se zadržava u krvnim žilama koje ga pohranjuju u obliku kalorija i masnoće. Otpornost na inzulin uz premalo sna uzrokuje dijabetes i debljanje. No, ako pazimo na kilograme, to je tek početak zašto bi trebali više spavati.

Naime, istraživanja pokazuju da kada smo umorni jedemo nekoncentriranije, pa često i više od onog što nam je potrebno. Uz to često biramo i nezdravije namirnice.
Lakše je pojesti kutiju keksa ili čokolade ili naručiti pizzu, nego si pripremati tikvice, ribu i fino domaće varivo.

Ne moramo vam pričati o posljedicama nakon noćnih pohoda frižidera, kao i ukazivati na osjećaje nakon neprospavane noći. 

Točno, nedostatak sna povećava umor tijekom dana. Manje ste koncentrirani, nemate energije niti volje za tjelovježbom i fizičkim aktivnostima. S druge strane, više sna znači više energije i više kretanja, a spavanje pospješuje i atletske sposobnosti.

No, znači li to da je dovoljno samo puno spavati da bi bili mršavi?

Ne, iako i u snu trošimo kalorije. Jeste li ikada mjerili stopu bazalnog metabolizma? To je minimalna količina energije koja je potrebna za dnevno održavanje tjelesnih funkcija kod osobe koja miruje, sjedi, spava ili se odmara. Postoji kalkulator koji će stopu bazalnog metabolizma (eng. BMR - basal metabolic rate) vrlo lako izračunati, a njena vrijednost ne bi trebala mnogo odskakati od 1200 kcal kod žena, odnosno 1400 kcal kod muškaraca.

Bazalni metabolizam povisuju hormoni štitnjače, simpatikus, testosteron, hormon rasta i vrućica, a snizuju ga topla klima, spavanje i pothranjenost. Iako spavanjem možete izgubiti kalorije, ono vam neće ojačati mišiće.

Dakle, manjak sna definitivno utječe na povećanje indeksa tjelesne mase,  no još uvijek nije dokazano da ćete u snu smršaviti. Za to će vam ipak biti potrebna izbalansirana prehrana, atletska staza ili onaj fitness centar kojeg već dugo zaobilazite.

No, prije nego uplatite članarinu, posjetite našu stranicu. Nismo sigurni hoćete li smršavjeti na našim madracima, ali sigurni smo da ćete se bolje naspavati. 

Fotografije: Pintarest, Unsplash
Pripremila: Boba Blašković

KLIKNI ZA UDOBNIJI MADRAC