Početna Blog Kad školske brige i obveze narušavaju kvalitetan san djeci

Kad školske brige i obveze narušavaju kvalitetan san djeci

Datum objave: 13.04.2016

Jednom kad krenu u vrtić ili školu, kroz dječje glavice prolaze tisuću stvari prije nego što legnu u krevet.

Razmišljaju o provedenom danu, o svojoj prvoj simpatiji, o sutrašnjem ispitu ili su uzbuđeni zbog toga što ih sutra vodite na pizzu.

A to ih sve sprječava da se prepuste snu.

Dodatan uzrok lošeg sna vaših mališana je taj je što su djeca zbog novih obveza u školi često toliko napeta da se ne mogu isključiti i smiriti. Zato danas sve više djece pati od nekog poremećaja spavanja koji negativno utječe na njihov razvoj.  

Zašto je za djecu važan kvalitetan san?

Djeci, ovisno o njihovoj dobi, treba otprilike devet sati sna. I to kvalitetnog.

Kad su neispavana ona su nepažljiva, često odlutaju tijekom nastave, impulzivna su i teže pamte informacije, pa su zbog toga i često frustrirana. Ti problemi mogu dovesti do niskog samopoštovanja i stresa za cijelu obitelj, a moguće je da neka djeca razviju i sindrom hiperaktivnog ponašanja ili depresiju.

Iz tog je razloga djeci važno osigurati što kvalitetniji san, a kako bi uspjeli u tome najprije bi trebali znati s kojim problemima se vaš mališan može nositi i kako mu možete pomoći.

1. Dječje hrkanje: slatko, ali i opasno za zdravlje

Oko 30 posto mališana povremeno hrče
Zbog hrkanja mogu se pojaviti i poremećaji u razvoju (Foto: www.momjunction.com)

 

Hrkanje kod djece nije nikakva rijetkost i prema medicinskim podacima od povremenog hrkanja pati oko 30 posto mališana.

Ako hrkanje traje samo nekoliko dana tada se ne morate brinuti jer se obično radi o začepljenom nosiću pa je blokirano i normalno disanje.

No ako dijete uzastopno hrče nekoliko tjedana to je već razlog za brigu. Najčešće se radi o povećanoj manduli, upali nosne šupljine, zbog alergija ili suhog zraka u sobi.

Uz to, djeca koja hrču dvostruko češće pate i od noćnog kroničnog kašlja, češće obolijevaju od raznih prehlada i infekcija uha, a kao posljedica smanjenog unosa kisika u mozak mogu se pojaviti i poremećaji u ponašanju i sporiji razvoj djeteta.

Za početak se pobrinite da na bilo koji način ovlažite zrak u stanu i spavaćim sobama. Nabavite posudice za vodu i postavite ih na radijator ili nabavite električni ovlaživač zraka. Ako kućnim mjerama ne možete zaustaviti problem hrkanja ne odgađajte odlazak liječniku. Najbolje bi bilo posjetiti otorinolaringologa koji će otkriti pravi uzrok hrkanja.

2. Nesanica kod djece: previše elektronike ili stresa

Kada trebaju u krevet ne mogu spavati, ali tijekom dana bi drijemali
Kada trebaju u krevet ne mogu spavati, ali tijekom dana im se ništa neda

 

Iako već idu u školu, neka djeca još uvijek odgađaju odlazak na spavanje, a kada su u krevetu često se muče zaspati. Razlozi mogu biti mnogobrojni, a najčešće se radi o anksioznosti ili premalo fizičke aktivnosti.

a) Nesanica i anksioznost djece

Iako se djeca školske dobi ne moraju brinuti oko plaćanja režija ili problema na poslu ona se moraju nositi sa svojim vlastitim brigama kao što su uspjeh u školi, ispiti, popularnost među vršnjacima i brige da vas ne razočaraju.

Zato ih kada je vrijeme za spavanje često počne nešto boljeti, ožedne traže ili još jedan zagrljaj prije spavanja.

Pokušajte shvatiti kako se osjeća vaše dijete i što mu krade san. Potaknite dijete da svoje osjećaje piše u dnevnik jer će se pisanjem na neki način riješiti briga pa neće razmišljati o njima u krevetu.

Razgovarajte s djetetom što češće, pitajte ga kako je bilo u školi i da li ima neki problem. Ipak se ne govori bez veze da razgovorom oslobađamo dušu :)

b) Nesanica kao posljedica premalo fizičke aktivnosti

Djeca prvi dio dana provedu sjedeći u školi, a drugi dio dana često provode sjedeći za računalom ili televizijom.

Ako je to slučaj i s vašim mališanom vrijeme je da uvedete više fizičke aktivnosti. Upišite dijete, ako ono to želi, na neku sportsku aktivnost ili svaki drugi dan s njim otiđite u šetnju ili u vožnju biciklom.

Nemojte dijete siliti na fizičku aktivnost, ali ga potaknite pozitivnim primjerom. Fizička aktivnost smanjuje stres i oslobađa hormone koji promiču spavanje i zato je ključna za dobar dječji san.

3. Mjesečarenje kod djece: loš san zbog školskih briga

Mjesečarenje se često javlja u dječjoj dobi
Dijete može mjesečariti zbog stresa ili emocionalnih trauma (Foto: www.momjunction.com)

 

Mjesečarenje se najčešće javlja u djetinjstvu i do u dobi od tri do sedam godina. Kada dijete mjesečari ono može samo sjediti na krevetu, nesuvislo pričati ili hodati u snu, a obično se javlja u prvih nekoliko sati od odlaska u krevet.  

Najčešći razlozi za mjesečarenje su stresne situacije (škola, ispiti, nove obveze), nedostatak sna, emocionalne traume kao što je odvajanje od majke i preveliki unos kofeina putem gaziranih sokova.

Kod većine djece mjesečarenje prestaje u pubertetu. Do tada najbolje je stvoriti sigurno okruženje za dijete, odnosno s puta mu skloniti stvari, prekriti oštre rubove namještaja i zaključati vrata.

Prije spavanja probajte opustiti dijete čitajući mu priču za laku noć, toplom kupkom ili umirujućom glazbom.

Ako uhvatite dijete kako hoda u snu, nježno ga odvedite natrag u krevet, no nemojte ga buditi. Ako se mjesečarenje događa često tada razgovarajte s pedijatrom.

4. Trzaji u nogama su rezultat loše prehrane

Pokušajte ublažili trnce u nogama pomoću lagane masaže
Pokušajte ublažili trnce u nogama pomoću lagane masaže

 

Kad dijete pokušava zaspati često osjeća trnce u nogama i u snu ih nekontrolirano miče. Ovaj problem je poznat kao sindrom nemirnih nogu, a zbog njega će se vaše dijete žaliti na grozan osjećaj u nogama čak i kada mirno sjedi.

Sindrom nemirnih nogu može biti povezan s nedostatkom željeza i magnezija te lošom prehranom.

U blažim slučajevima će pomoći masaža nogu, povećana fizička aktivnost ili topli oblozi prije spavanja. Isto tako uskratite mu unos sokova, pogotovo onih gaziranih i punih jednostavnih šećera i u dnevnu prehranu uvedite što više voća i povrća.

Sumnjate li na nedostatak željeza u prehranu uvedite što više namirnica bogatih željezom kao što su riba, jaja, žitarice, orašasti plodovi, mahunarke i crveno meso.

Ako su trzaji u nogama sve češći tada je vrijeme da posjetite liječnika.

Kako možete pomoći djetetu da lakše zaspi?

Djetetu je potreban uvijek isti ritam prije spavanja, pa stvorite neki mali ritual. Na primjer, poslije večere vrijeme je za malo televizije ili video igrica, zatim slijedi topla kupka i pravac u krevet :)

Dijete će se nakon nekog vremena naučiti na ovakvu rutinu i sve će lakše zaspati.

Uz uvođenje zdrave rutine prije spavanja, svakako bi trebali:

  • Uskratiti kofein. Iako djeca ne piju kavu, ona unose kofein kroz gazirane sokove i čokoladne bombone. Možda niste znali, ali jedna čokoladica može sadržavati istu količinu kofeina kao i jedna limenka Coca- Cole.Neka se dijete zasladi poslije ručka, no nakon toga čokoladu zamijenite zdravom jabukom :)
  • Ograničiti upotrebu elektroničkih uređaja. Svjetlost koju emitiraju monitori i ekrani elektroničkih uređaja smanjuju proizvodnju hormona spavanja - melatonina koji je zaslužan za san. Ugasite televiziju i računala barem sat vremena prije spavanja.
  • Izbjegavati akcijske i horor filmove. Gledanjem uzbudljivih i strašnih scena oslobađa se adrenalin koji dijete drži budnim, a veći su izgledi i za pojavom noćnih mora.

Nikada nije na odmet istaknuti koliko je kvalitetan san nužan za pravilan razvoj i rast djeteta jer kako u školi tako i u ostalim dnevnim aktivnostima, nedostatak zdravog sna može rezultirati ozbiljnim promjenama ponašanja djeteta.

Da bi osigurali što kvalitetniji san vašem mališanu, uz ovih nekoliko savjeta svakako se pobrinite za što kvalitetniji madrac i jastuk.

Od viška glava ne boli, pa tako ni od viška dobrog odmora :)

Pogledajte ponudu dječjih madraca