Početna Blog Jet lag: kada ne možete spavati zbog dugog leta

Jet lag: kada ne možete spavati zbog dugog leta

Datum objave: 10.07.2015

O jet lagu, poremećaju spavanja zbog brzog mijenjanja vremenskih zona (putovanja avionom) čujemo najčešće u nekoj američkoj seriji ili filmu. 

Hrvati rjeđe putuju daleko, pa ćete isto tako rijetko čuti nekoga da se žali na jet lag

Osim onih sretnika koji na godišnji putuju na Kubu ili Tajland. Ali oni se ne smiju žaliti. 

Čak nismo ni mogli naći hrvatski termin za jet lag, ali Wikipedia je dala definiciju.  

Jet lag je desinkronizacija u organizmu nastala kao posljedica letenja zrakoplovom kroz vremenske zone. To je prolazan klinički sindrom koji se javlja kao odgovor na remećenje fizioloških bioloških ritmova i uobičajeno rezultira nespecifičnim simptomima: umor, nesanica i drugi poremećaji zbog promjene vremenskih zona.

Pitanje je: jeste li sretnik ili nesretnik ako patite od jet laga?

Mi bi rekli da ste sretnik jer ste, kao prvo, otputovali daleko. 

No, ako vas to zbilja muči, ima i za to lijeka. Niste jedini.

Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije pola putnika žali se na neke smetnje prilikom leta ili odmah nakon leta.

Anketa iz 1994. provedena sa zrakoplovnim osobljem na međunarodnim letovima pokazala je sličnu sliku, u kojoj je 96 posto ispitanika izjavilo da pati od jet laga usprkos navici na česta i duga putovanja, naveli su na Wikipediji. 


Najčešće se pri preskakanju vremenskih zona javlja umor i nesanica
 

Najzastupljeniji poremećaji navedeni u anketama bili su:

  • 90 % putnika žalilo se na umor nakon dolaska,
  • 73 % na pojavu dehidracije,
  • 94 % navodi nedostatak energije i pad motivacije i
  • 93 % žali se na poremećaje spavanja nakon dolaska.

Zanimljivo je da se ljudi više žale kada putuju na istok nego na zapad. 

Kako je ovaj poremećaj dosta čest i za njega ima lijeka.

Stručnjaci iz Sleep educationa savjetuju sljedeće:

1) Planiranje putovanja unaprijed

Nekoliko tjedana unaprijed treba prilagođavati spavanje novoj vremenskoj zoni kako bi šok lakše preživjeli 

2) Sunčeva svjetlost

Sunčeve zrake moćno su oruđe da bi resetirali svoj unutarnji sat. kada dođete na svoje odersište na drugom kraju svijeta nemojte se baciti u krevet ukoliko je vani svjetlo. Izložite se suncu da vaše tijelo shvati da je dan. 

3) Nadomjestak melatonina

Pilule, sirupi… nešto što sadrži hormon melatonin pomoći će vam da uskladite svoj bioritam. Posavjetujte se s liječnikom ili ljekarnikom o uzimanju melatonina. 

4) Tablete za spavanje

Ljudsko tijelo nije dizajnirano za takve letove. Zato tu treba uskočiti znanost. Možete si pomoći s pilulama za spavanje ukoliko ćete na drugom kraju svijeta provesti jedno dulje vrijeme 

5) Što manje kofeina i alkohola

Kofein i alkohol utječu na spavanje. Preporuča se da ih izbjegavate tijekom leta. 

6) Vježbanje na destinaciji

Neke studije pokazuju da pokazuju da umjereno vježbanje pomaže pri privikavanju na novi raspored dana i noći. Naravno, ako vježbate na suncu spojit ćete dva savjeta. 

I da. Ljubomorni smo jer ste otputovali daleko.

Mada se ponašate kao vampir (spavate danju, a budni ste noću - taj dio, a ne da grizete ljude za vrat).

postavi nam pitanje