Početna Blog 7 načina kojima ćete pobijediti nesanicu

7 načina kojima ćete pobijediti nesanicu

Datum objave: 21.04.2015

Statistika pokazuje kako svaka treća osoba u populaciji odraslog stanovništva ima povremene poteškoće spavanja u nekom razdoblju svog života. Ipak, od prave nesanice ili insomnije pati "samo" deset posto odrasle populacije.

Prema istraživanjima, nesanica se češće javlja kod:

  • žena (1,3 puta više u odnosu na muškarce - posebno u razdoblju menopauze),
  • kod ljudi starijih od 65 godina (ta dobna skupina ima 1,5 puta više pritužbi na nesanicu nego mlađi od 65 godina) i
  • kod osoba koje imaju razne bolesti, pušača i alkoholičara.

Tko je kriv za nesanicu?

Odgovor je jednostavan - za nesanicu smo si najčešće krivi sami.
Kako to? - Sigurno se pitate.

Većinu odgovora na to pitanje zapravo je moguće pretpostaviti:

  • predugo ostajemo budni,
  • u krevet nosimo dnevne probleme,
  • jedemo "teške obroke" prije spavanja,
  • pijemo previše kave i / ili alkohola,
  • pod utjecajem smo hormona (menstruacija, menopauza),
  • radimo noću (poremećeni bioritam),
  • imamo problema sa štitnjačom,
  • često uzimamo ili prestajemo uzimati tablete za spavanje,
  • prije spavanja gledamo TV ili ga imamo u spavaćoj sobi,
  • odlazimo spavati (pre)kasno (...).

Kako pobijediti nesanicu?

Ne spavate noćima, prevrćete se po krevetu i očajni ste zbog toga?
Ne brinite. Dobra vijest je što za ovu "boljku" ima lijeka.

Kad se dobro ne naspavamo, često smo mrzovoljni, prejedamo se, smanjuje nam se želja za seksom, poremećena nam je koncentracija i slično.
Nitko ne želi da mu se to događa, je li tako?

Često je uvjerenje da je starijim osobama potrebno manje sna da se odmore.
Moramo vam reći - ovo nije istina.
Starije osobe imaju problema sa spavanjem na duže periode i često se bude ranije, ali to ne znači da im je potrebno manje sna ili da su se dovoljno odmorili.

Bez obzira bili stari, mladi, pod stresom ili živjeli bezbrižnim životom, da, moguće je nesanici stati na kraj.
Evo i kako.

Spavaću sobu koristite samo za spavanje!

To će vas automatski opustiti čim uđete u sobu. Stvorite svoju "oazu mira" gdje ćete se već nakon 20 minuta opustiti i zaspati.
Trzanje i okretanje svedite na minimum jer ćete u suprotnome samo povećati vezu između odlaska u krevet i problema sa spavanjem. Bolje vam je da odete raditi nešto dosadno, i ponovno se vratite u krevet kada ste stvarno pospani.

Uključite "spavalicu"

Ujutro nas većina ima "budilicu" koja nas podsjeća da je vrijeme za ustati na posao ili u školu. Zašto nas većina ne bi imala i "spavalicu" koja bi nas navečer podsjetila da je vrijeme za odjenuti pidžamu i otići na spavanje?
Planirate li otići u krevet u 22.00 sata, navijte alarm na 21.30 i počnite se pripremati za spavanje čim se isti oglasi.

Prigušite svjetla

Slabija svjetla u večernjim satima mogu olakšati tijelu put prema krevetu.
Kako?
Posljednji sat prije spavanja provedite u prostoriji s prigušenim svjetlom.  

Hormon spavanja ili melatonin počinje se lučiti pri smanjenoj količini svjetlosti.
Ljudi s nedostatnom  proizvodnjom toga hormona u tijelu pate od nesanice ili smanjene sposobnosti postizanja dubokog sna, što je čest slučaj kod starijih osoba.
Povećanom lučenju hormona melatonina pogoduje i meditacija.

Brojite ovce

Vjerojatno zvuči kao bapska priča, ali brojenje ovaca zaista pomaže.
Mogli bismo to protumačiti kao neki oblik meditacije. Riješit ćete se stresa, anksioznosti i depresije.
Meditacijom ćete smiriti svoj um i tijelo pa s time i lakše utonuti u san i spavati cijelu noć. Molitva prije spavanja je također dobra opcija.

Pišite dnevnik

Zapišite sve svoje brige, nevolje i probleme jer je to siguran način da prestanete razmišljati o njima. Jednom kada sve ružne stvari zapišete na papir, oslobodili ste mjesto u glavi za sretne misli.
Razmišljate o stvarima na kojima ste zahvalni i o najsretnijim trenucima u vašem životu i zapišite ih također, premda to bile i najbanalnije stvari.
To će vam pomoći da lakše zaspete i probudite se odmorniji i sretniji ujutro.

Vjerovali ili ne, pisanje dnevnika nudi mnoge povlastice – smanjuje razinu stresa, pomaže vam da se riješite negativnih misli i pronađete bolje rješenje vaših problema, kao i da jasnije vidite pozitivne strane života.

Čitajte knjigu

Čitanje u krevetu je popularan i efikasan način da zaspete lakše i brže. Samo 20 minuta čitanja nečega što vas zapravo ne zanima učinit će vas pospanima i zaspat ćete bez da primijetite.

Igrajte se i mazite s vašim ljubimcem

Znanstveno je dokazano da nas igra i maženje s ljubimcem smiruju i rješavaju nas depresije i anksioznosti. Primjerice, samo maženje mačke snižava krvni tlak.
Ako kraj sebe nemate partnera koji vas u svemu podržava i motivira, ljubimci će vam na ovaj način pomoći da skrenete misli s problema i ružnih stvari. Također, opustit će vas i primiriti prije spavanja pa ćete tako i lakše zaspati.
I, jeste li već nabavili psa ili mačku?            

Kako prepoznati kroničnu nesanicu?

Nesanica može biti:

  • akutna (kratkotrajna) i
  • kronična (dugotrajna).

Akutna nesanica je najčešće izazvana događajima u životu poput stresa na poslu, porodičnih problema ili traumatičnog doživljaja.
Kronična najčešće predstavlja simptom nekog drugog zdravstvenog problema kojeg imate, kao što su depresivna i anksiozna stanja, manija, shizofrenija, zlouporaba alkohola, droga, moždani sindromi. Izliječit ćete je izliječite li primarni uzrok.

Ako imate problema sa spavanjem više od šest mjeseci, kronično ste anksiozni, imate lošu koncentraciju te svemu pokušavate "stati na rep" uzimanjem alkohola ili tableta, da, vrlo vjerojatno patite od kronične nesanice.
Možete je pokušati ublažiti promjenom svojih navika, raznim prirodnim čajevima i eteričnim uljima, a u krajnjem slučaju i tabletama.

Postavite nam pitanje