Početna Blog Kako vrijeme pred ekranima utječe na san vašeg mališana

Kako vrijeme pred ekranima utječe na san vašeg mališana

Datum objave: 26.02.2016

Djeca danas provode sve više vremena pred ekranima.

Pametni telefoni, tableti, dječja televizija, video igre, Internet.. Sve to i mnogo više postalo je dio dječje svakodnevice.

I to je s jedne strane dobro, jer je pokazatelj napretka. Ipak, živimo u 21. stoljeću!

Ali s druge strane, provođenje previše vremena pred računalom ili televizorom može negativno djelovati na djetetove obrasce spavanja.

Premalo kvalitetnog sna izrazito je loše za dijete iz više razloga. Kao prvo, dijete još raste i razvija se, a noćni odmor ključan je za rast i pravilnu funkciju imuniteta. Osim toga, djeca trebaju biti odmorna kako bi mogla funkcionirati u školi.

U nastavku saznajte kako izloženost elektroničkim uređajima utječe na djecu i kako djeci osigurati dobar san.

Utjecaj elektroničkih uređaja na dijete

1. Gledanje televizije može prouzročiti stres

Previše uzbudljivog sadržaja prije spavanja može promijeniti tjelesnu kemiju tako da djetetu bude teško zaspati.

Prema izvješću Kaiser Family Foundation, radi se o tome da gledanje uzbudljivog ili nasilnog sadržaja uzrokuje lučenje hormona stresa i tako utječe na fiziološke promjene u tijelu. 


I animirani filmovi mogu biti uzročnik stresa za dijete

 

Previše hormona stresa može uzrokovati da dijete kasnije ne može zaspati li da lošije spava. Osim toga, gledanje uzbudljivog ili dramatičnog sadržaja može uzrokovati noćne more i noćna buđenja.

Ove reakcije može proizvesti i naizgled bezazleno gledanje vijesti ili animiranih filmova.

2. Izloženost jakom svjetlu smanjuje lučenje melatonina

Na spavanje i san utječu razni fiziološki faktori, a najvažniji od njih je lučenje hormona melatonina. 

Njegova proizvodnja povećava se u večernjim satima kao reakcija tijela na manju razinu osvjetljenja. Kako razina melatonina raste, tako razina kortizola (hormona stresa) u tijelu pada i tijelo se priprema za san.

To je prirodan proces koji spontano počinje navečer iza 20 sati, no ako vaše dijete večeri provodi pred računalom igrajući video-igre, ono je izloženo svjetlosti koja smanjuje proizvodnju melatonina.

Tijelo će nakon takve aktivnosti misliti kako je vrijeme za buđenje, a ne za spavanje. Takvi zbunjujući signali djelovat će na organizam tako će mu poremetiti prirodni ritam i obrasce spavanje.

3. Igranje igrica zamjenjuje fizičku aktivnost

Kada smo mi bili mali, bilo je normalno da smo po cijele dane vani.

Igrali smo nogomet, lovice, graničara, gumi-gumi... Danas djeca više vremena ipak provode unutra pred televizorom, za računalom i slično.

Ako je vaše dijete u potpunosti zamijenilo aktivnosti na otvorenom računalnim igricama vrijeme je da s vašim djetetom odete na zrak.

Ili ga potaknete da se ode van igrati s prijateljima.

To neka bude poticaj i vama da se i sami malo pokrenete:)

Jer bavljenje fizičkom aktivnošću pozitivno će djelovati na vaš i djetetov san, raspoloženje i formu.


Boravak na svježem zraku i fizička aktivnost ključni su za dobar san

 

Preporuke za bolji san

Kako bi navečer bez problema uhvatili toliko potrebne ZzzZzzZzz-ove najbolje je da minimalno sat vremena prije spavanja ugasite računalo i sve elektroničke uređaje.

Na taj način tijelo će dobiti prirodni signal kako je polako vrijeme da se počne pripremati za san. Manje svjetla povećat će proizvodnju melatonina koji će smanjiti proizvodnju kortizola itd., itd...

Još jedna važna stvar je da iz djetetove sobe uklonite televizor i računalo.

Postoji velika mogućnost da je djetetov mozak uvjetovan da čim vidi računalo, očekuje određenu stimulaciju. Pa čak i ako je računalo ugašeno.


Stvorite umirujući ritual za odlazak na spavanje

 

Zato maknite sve elektroničke uređaje iz dječje sobe i smirujućim večernjim ritualima pomozite djetetu da se pripremi za san.

Ispričajte mu priču za laku noć, skuhajte čaj od kamilice, pripremite kupku... 

I neka odlazak na spavanje postane ugodno iskustvo:)

Koliko sna je djeci i mladima potrebno

Za kraj smo izvukli i podatke o tome koliko je sna uistinu potrebno djeci i mladima. To su okvirne preporuke, ali bilo bi ih se dobro držati. Ipak su zasnovane na nekakvim istraživanjima:)

  • Novorođenčad (0-3 mjeseca) treba od 14 do 17 sati sna dnevno 
  • Djeca (4 do 11 mjeseci) trebaju spavati od 12 do 15 sati dnevno
  • Mala djeca (1-2 godine) od 11 do 14 sati dnevno 
  • Predškolci (3-5 godina) od 10 do 13 sati 
  • Djeca školske dobi (6-13) od 9 do 11 sati 
  • Mladi (14 do 17) od 8 do 10 sati 
  • Mlađi odrasli (18 do 25) od 7 do 9 sati 

I to je to.

Pobrinite se da vaši mališani uhvate dovoljno ZzzZzzZzz, da su zdravi, veseli, odmorni i bez problema svladavaju sve dnevne zadatke. 

Naravno, pobrinite se i da spavaju na kvalitetnom ležaju, a isto učinite za sebe.

Jer kvalitetan san je važan za kvalitetan život.

Ne zaboravite to.

Pogledaj dječje madrace