Početna Blog Kako nedostatak sna utječe na nas?

Kako nedostatak sna utječe na nas?

Datum objave: 30.10.2015

Opet se niste naspavali.

Možda ste imali goste ili jednostavno niste mogli zaspati.

Kako god bilo - posljedica je pospanost, ali i negativno raspoloženje.

Vjerovali ili ne, manjak sna može negativno utjecati na naše emocije i razmišljanje.

Pa ako vam se čini kao da se cijeli svijet urotio protiv vas, stanite i razmislite - možda ste samo premoreni.

Zašto ne cijenimo san?

Živimo u užurbanom društvu. Životi nam se vrte oko pametnih telefona i računala. Šaljemo i primamo emailove i poruke iz sata u sat u bilo koje doba dana.

Brojne obveze i stres dovode do toga da se jednostavno ne stignemo naspavati.

No jeste li svjesni kako je kvalitetan san ključan za kognitivno i mentalno zdravlje?

San nije luksuz i odmor - san je temeljna potreba našeg organizma kako bi normalno funkcionirao. I kako biljkama treba sunce, tako nama treba san kako bi normalno funkcionirali.

Pa na koje sve načine neispavanost utječe na nas?

1) Nedostatak sna utječe na kontrolu emocija


Zbog neispavanosti teže kontroliramo bijes

 

Mnoga istraživanja dokazuju kako nedostatak sna dovodi do razdražljivosti, bijesa, neprijateljskog raspoloženja i u nekim slučajevima depresivnosti.

Svima se dogodilo barem jednom u životu da smo burno reagirali na nešto, samo zato što se nismo osjećali najbolje.

Što se tiče moždanih procesa, neispavanost povećava aktivnost amigdale koja nam pomaže procesirati osjećaje. Veza između amigdale i dijelova mozga koji reguliraju emocije se prekine, pa zbog toga osjećamo pretjeranu ljutnju i bijes.

2) Nedostatkom sna smanjuju se pozitivne emocije

Nedostatak sna smanjuje sposobnost da se pozitivno osjećamo nakon nekog postignuća.

U jednom istraživanju, ispitanici lišeni sna nisu imali pozitivan nalet emocija nakon nekog postignuća, dok su se naspavani ispitanici osjećali mnogo bolje.

3) Nedostatak sna utječe na sposobnost reagiranja

Neispavanost ometa brzinu dobivanja informacija koja se temelji na odlukama u djeliću sekunde, pa zato sporije reagiramo. To je poseban problem tijekom vožnje ili posla koji zahtjeva brze reakcije.

Procjenjuje se kako je za 20% svih automobilskih nesreća kriv umor.

Ako vozite neispavani to je kao da imate 0.08 promila alkohola u krvi, a pospanost i konzumacija alkohola je dvostruki problem jer nedostatak sna povećava djelovanje alkohola.

4) Nedostatak sna utječe na pamćenje


Nedostatak sna utječe na dugoročnu memoriju

 

Spavanjem ojačavamo živčane veze koje stvaraju memoriju i tako prerađujemo sve što smo naučili i iskusili tijekom dana.

Manjak sna utječe na pad koncentracije, pa ono što proživimo tijekom dana nećemo moći pohraniti u dugoročnu memoriju.

Kod djece, pospanost može dovesti do hiperaktivnosti koje također ometa učenje.

5) Nedostatak sna utječe na razmišljanje

Manjak sna utječe na smanjenje pozornosti na stvari koje se dešavaju oko nas pa nas je lakše zbuniti.

To ometa sposobnost za obavljanje poslova koji zahtijevaju kompleksno razmišljanje.  

Pospanost narušava i sposobnost rasuđivanja. Teže donosimo odluke jer ne možemo adekvatno procijeniti situaciju i donijeti ispravnu odluku.

6)  Nedostatak sna može dovesti do depresije


Nedostatak sna povećava negativne emocije i ponekad dovodi do depresije

 

Postoji velika povezanost između neispavanosti i depresije. Ljudi koji imaju problema sa spavanjem su često depresivni, a oni depresivni često imaju poremećaj u spavanju.

Istraživanja su pokazala kako će zbog nedostatka sna 20 posto ljudi razviti depresiju, no još se uvijek istražuje odnos između toga.

Drugo istraživanje je pokazalo kako je nesanica pouzdan pokazatelj depresije i drugih duševnih poremećaja, kao što je anksioznost.

Spavate li dovoljno?

Potrebe spavanja variraju od čovjeka do čovjeka, no u prosjeku nam je potrebno do osam sati sna.

Najbolji način za procjenu spavate li dovoljno je kako se osjećate.

  • Nakon buđenja ste odmorni. Kada se probudite ne bi trebali osjećati umor. Tijekom dana ste energični, a što se dan bliži kraju to bi trebali biti umorniji.
  • Procijenite svoje sposobnosti i kvalitetu života. Sukobljavate li se često s prijateljima ili kolegama s posla? Često zaboravljate stvari za koje ste sigurni kako ih znate? Ili vam nedostaje koncentracije i manje ste produktivni? Ako na neka od pitanja imate pozitivan odgovor to znači da bi trebali malo više paziti na kvalitetu sna.

Ukratko, kada ste neispavani, pokušajte izbjeći frustrirajuće zadatke i biti u interakciji s velikim brojem ljudi. Nije vrijeme za raspravu sa šefom o onoj prije obećanoj povišici :)

Potrudite se dobro naspavati, a možda će vam pri tome dobro doći i odgovarajući madrac :)

postavi nam pitanje