Početna Blog Zašto nam je teško spavati na novim mjestima

Zašto nam je teško spavati na novim mjestima

Datum objave: 01.06.2016

Jeste li ikada imali problema sa spavanjem na novom mjestu?

Nemojte brinuti jer niste jedini.

Mnogi muku muče sa spavanjem na putu, u hotelima ili kod prijatelja.

A zahvaljujući istraživanju provedenom na Sveučilištu Brown u Rhode Islandu napokon znamo i zašto.

Za neispavanost na nekom nepoznatom mjestu je zapravo zaslužan naš mozak.

Lijeva hemisfera mozga ostaje aktivna

Istraživanje se provodilo u laboratoriju na Sveučilištu Brown, a sudjelovalo je 35 ispitanika.

Da bi simulirali spavanje na novom mjestu, znanstvenici su tijekom dvije noći ispitanicima u različitim razmacima puštali tihe zvučne signale i mjerili aktivnost moždanih valova.

U prvoj noći je lijeva hemisfera mozga snažnije reagirala na zvučne signale, pa je ispitanike mogao probuditi i najmanji šum ili podražaj.

No već se sljedeće noći aktivnost lijeve hemisfere smirila i bila je aktivna koliko i desna hemisfera.

Ovaj privremeni poremećaj spavanja znanstvenici su nazvali “efekt prve noći” jer su problemi sa spavanjem najizraženiji baš tijekom prve noći.

Zašto se događa “efekt prve noći”?

Pa zašto baš prvu noć ne možemo spavati? Jer nas po prirodi nove situacije uvijek plaše.

Samo zamislite da ste sami u novom gradu. Ne snalazite se, ne znate gdje ste, sve je novo i nepoznato. Preplašeni ste i ne osjećate se pretjerano sigurno.

Upravo zbog toga dok spavamo na novim lokacijama, naš mozak uvijek ostaje aktivan.

Ovakvo hemisferično spavanje mogli bi nazvati i “noćni alarmni sustav” kojeg imaju i neke životinje poput žirafa, lavova i ptica.

Njihov “zaštitni sustav” ostaje uključen ako spavaju na novim i opasnim mjestima, a isto se događa i ljudima. Kada se nađemo na novom mjestu ne znamo koliko smo sigurni pa se tijelo ne može niti opustiti.

Kako pobijediti "efekt prve noći"?

Loša vijest je da je "efekt prve noći" zaista teško pobijediti, no moguće ga je smanjiti uz nekoliko malih trikova smiley

Nesanicu na novim mjestima možete ublažiti uz nekoliko jednostavnih trikova
Nesanicu na novim mjestima možete ublažiti uz nekoliko jednostavnih trikova

 

  • Ponesite svoj jastuk. Poznati miris omiljenog jastuka može prevariti mozak i zavarati ga da spavate kod kuće.
  • Maska za spavanje i čepići za uha. Spavanje kod prijatelja u krevetu na izvlačenje ili na kauču može biti malo nezgodno, no maska za spavanje ili čepići za uha će vjerojatno pomoći.
  • Bijeli šum. Skinite mobilnu aplikaciju koja generira bijeli šum ili druge smirujuće zvukove kao što su morski valovi.
  • Ugasite elektroničke uređaje. Izbjegavajte provjeravanje mailova i ostalih poruka na mobitelu jer svjetlost iz elektroničkih uređaja može izazvati stres i potaknuti moždanu aktivnost. Znanstvenici preporučuju gašenje elektroničkih uređaja barem 90 minuta prije spavanja.
  • Duboko dišite prije spavanja. Duboko disanje potiče izmjenu kisika i ugljičnog dioksida, usporava se rad srca i cijeli organizam. Isprobajte tehniku disanja 4-7-8 ili legnite u krevet i brojite udisaje i izdisaje. 
  • Meditacija prije spavanja. Oslobodite se svih briga prije spavanja i u krevetu napravite par jednostavnih poza iz joge smiley Ako vas interesira koje sve poze možete raditi na udobnom madracu zavirite u naš prijašnji blog.
  • Eterično ulje lavande. Lavanda ima umirujući efekt pa kapnite par kapi eteričnog ulja na jastuk ili krevetninu.
  • Prigriznite prije spavanja. Prije spavanja prigriznite malo proteina i ugljikohidrata koji će potaknuti lučenje triptofana - aminokiseline koja potiče spavanje. Tko bi imao nešto protiv malo sira i krekera prije spavanja?
  • Provjetrite sobu. Prije spavanja otvorite prozore i provjetrite sobu. Istraživanja su dokazala kako bolje spavamo na sobnoj temperaturi između 15-19 stupnjeva.

Nakon ovog istraživanja lijepo je znati da se naš mozak uvijek brine za nas. Pa čak i u kasnim noćnim satima.

No, koliko je ova činjenica u neku ruku smirujuća ona sa sobom nosi i neispavanost.

Zato se prije spavanja uvijek probajte dovoljno opustiti kako bi se mogli kvalitetno odmoriti smiley

Lijepe snove vam želimo gdje god spavali danas smiley

Pronađite madrac za bolji san