Početna Blog Sa samo jednim dodatnim satom spavanja smanjite rizik od raka

Sa samo jednim dodatnim satom spavanja smanjite rizik od raka

Datum objave: 24.06.2016

Britanski novinar s televizijske kuće BBC Michael Mosley sudjelovao je u neobičnom i pomalo lucidnom eksperimentu želeći se uvjeriti da je šest i pol sna, koliko dnevno odspava prosječni Britanac, dovoljno za zdrav i normalan život.

Poznato je da se količina ljudskog sna s godinama smanjuje. Tomu prethodi niz razloga, između ostaloga, i što živimo u kulturi u kojoj su ljudi potaknuti da razmišljaju o snu kao luksuzu, odnosno o nečemu što se lako može smanjiti.

No, dok je prosječna količina čovjekovog sna u opadanju, s druge strane, stope pretilosti i dijabetesa su skočile.

Ovaj svestrani britanski novinar, koji je u svojoj više od 30 godina dugoj karijeri na BBC-ju najviše ostao zapamćen kao voditelj emisija o medicini i biologiji, odlučio je istražiti može li to dvoje biti povezano.

Istraživanje navika spavanja

“Htjeli smo vidjeti kakav učinak će na naše tijelo polučiti povećanje sna za samo jedan sat dnevno”, kazao je Mosley.

Paralelno s Mosleyevim istraživanjem, University of Surrey iz engleskog Guildforda unajmilo je sedam volontera da na tjedan dana promatraju njihove navike spavanja.

Dobrovoljci su nasumično podijeljeni u dvije skupine. Jedna skupina je zamoljena da spava šest i pol sati tijekom noći, a druga sedam i pol.

Nakon sedam dana znanstvenici su volonterima napravili i krvne pretrage, te su potom dvije grupe zamijenile obrasce spavanja; skupina koja je spavala šest i pol sati dobila je dodatni sat, dok je druga grupa spavala sat manje.

Dok je čekao rezultate ispitivanja volontera, novinar Michael Mosley je otišao u bolnicu John Radcliffe u Oxfordu kako bi saznao više o tome što se zapravo s nama događa kada spavamo.

U Centru za istraživanje spavanja opremili su ga prijenosnim elektroencefalogramom (EEG), uređajem koji mjeri aktivnost moždanih valova. Otišao je potom kući gdje je odspavao svojih zacrtanih sedam i pol sati.

Dubok san i sjećanje

Idući dan otišao je s dr. Katharinom Wulff raspraviti o tome što se protekle noći događalo u njegovoj glavi.

“Prvo što je istaknula je da sam vrlo brzo pao u stanje dubokog sna. Dubok san zvuči mirno, ali za to vrijeme naš mozak itekako radi. Jedna od glavnih stvari koje tada radi je da premješta kratkotrajna sjećanja u dugotrajnu pohranu kako bi nam više prostora za kratkoročno pamćenje ostalo za sljedeći dan. Ako ne osigurate adekvatan dubok san, ta sjećanja će biti izgubljena”, kazao je impresionirani Mosley.

Dubok san traje samo nekoliko sati, a rezultati njegovih elektroda su pokazali da je tijekom noći njegov mozak prošao više faza jedne druge vrste aktivnosti zvane REM spavanje (Rapid Eye Movement).

"To je faza kada je čovjek obično paraliziran, tako da se ne može pomaknuti. No, očni mišići nisu paralizirani, a to je razlog zašto se to zove Rapid Eye Movement, jer dolazi do brzih pokreta očiju”, kazala je liječnica Katharina Volff.

REM spavanje

Britanski je novinar bio oduševljen kada je saznao kakve se izvanredne stvari događaju u našem tijelu u vrijeme REM spavanja.

"Jedan od spojeva povezanih sa stresom u mozgu, noradrenalin, se isključuje. To je jedino doba dana i noći kada se to događa. To nam omogućuje da ostanemo mirni dok naš mozak obrađuje sve što se dogodilo toga dana", kaže Mosley.

Ovo je jako važno otkriće. Naime, ukoliko dobijemo pola sata više REM sna tijekom noći, postoji velika šansa da se nećemo probuditi uzbuđeni, odnosno da će naš mozak uspjeti obraditi sve naše podatke i emocije.

Rezultat toga je što se nećemo probuditi stresni i tjeskobni.

U to vrijeme na Sveučilištu Surrey volonteri su završili svoj drugi tjedan eksperimenta.

Računalni testovi pokazali su da se većina od ispitanika koja je spavala jedan sat manje borila s odrađivanjem mentalnih zadataka, ali najzanimljiviji rezultati došli iz analize krvi.

Dr. Simon Archer i njegov tim sa sveučilišta bili su posebno zainteresirani za gene koji su se kod volontera uključili ili isključili ovisno o količini spavanja, a njih je bilo čak 500-tinjak.

Stres i spavanje

Ono što su otkrili je, kada su volonteri smanjili san sa sedam i pol na šest i pol sati, da su geni povezani s procesima kao što su upale, imunološki odgovor i odgovor na stres postali aktivniji.

Liječnički tim je također otkrio povećanje aktivnosti gena povezanih s dijabetesom i rizikom od raka, a obrnuto se dogodilo kada su volonterima dodali sat spavanja.

Možemo biti slobodni reći kako je poruka ovog eksperimenta jasna - spavajući samo jedan sat duže tijekom noći, možemo učiniti puno za svoje zdravlje.

A što je bolje od sna? Dobar san na još boljem krevetu.

Pogledajte našu ponudu madraca