Početna Blog Somniofobija: strah od spavanja

Somniofobija: strah od spavanja

Datum objave: 02.05.2018

Imali ste pakleni dan na poslu, a nakon što ste se konačno izvukli s posla morali ste obaviti još bar 26 stvari.

Psihički i fizički potpuno iscrpljeni došli ste kući, ali nije vas baš bilo briga jer ste se istuširali, obukli udobnu pidžamu i strovalili u krevet. Ujutro ste se probudili, odradili svoju jutarnju rutinu i lagano uplovili u dan...

Ima li tu nešto čudno?

Nema. Ako niste žrtva somniofobije. Za osobe koje pate od ovog poremećaja spavanja, ono predstavlja strah. Uplovljavanje u san za njih je horor.

Ako niste znali, riječ somniofobija je nastala od latinskih riječi somnus (spavanje) i phobos (strah) i razlikuje se od klinofobije, straha od odlaska na spavanje. Iako iracionalni, ovi strahovi su stvarni i osobama koje ih proživljavaju nimalo smiješni.

Strah od spavanja povezan je sa strahom od nepoznatog. Osobe koje se bore sa somniofobijom plaše se onoga što se može dogoditi u snu ili ih je strah gubitka kontrole.

Naime, dok spavamo nismo svjesni svoje okoline, a upravo to je jedan od uzroka straha od spavanja.

Zašto se taj grozan strah javlja? Zašto se ljudi koji pate od njega kupaju u hladnom znoju pri pomisli od odlaska u krevet dok većina drugih ljudi o spavanju samo sanja.

Koji su uzroci somniofobije?

Strah od spavanja - somniofobija

Somniofobija je povezana s poremećajima spavanja kao što su mjesečarenje, noćne more ili strah od umiranja u snu (tanatofobija).

 

  1. Mjesečarenje je čest uzročnik straha od spavanja. Mjesečari se boje da se u snu ne ozljede ili odlutaju što nije toliko neobična pojava.
  2. Spavanje i smrt su za osobe koje pate od somniofobije zastrašujuće slične. Ta dva stanja ostavljaju ih nemoćne, a tog ih je strah. Edith Piaf, francuska pjevačica koja je djetinjstvo provela u bijedi putujući s cirkuskim družinama ovako je predstavila svoj problem: “Bojim se spavanja kao da je oblik smrti”.
  3. Pričanje u snu. Neki ljudi se toliko boje da svoje tajne ne ispričaju u snu pa razvijaju strah od spavanja.
  4. Paraliza sna. Prije tisuću godina ovaj poremećaj pripisivao se napadima demona koji su držali spavača budnim i prikovanim za krevet. Danas znamo da se događa u REM fazi, blokira mišiće i nema nikakve veze s demonima. Nekim ljudima se paraliza sna dogodi i više puta kroz život pa se strah od ponovnog proživljavanja paralize sna povezuje sa somniofobijom.
  5. Ljudi s anksioznim poremećajem često imaju problem sa spavanjem. Kada uspiju zaspati sanjaju ne tako lijepe scene, a često se bude tijekom noći bez da se uopće mogu sjetiti što ih je mučilo u snu. Anksioznost ili tjeskoba je stanje koje se najčešće javlja kod “pubertetlija” i mladih osoba. Noćne more i panična buđenja usred noći smanjuju kvalitetu sna, a nedostatak kvalitetnog sna utječe na psihofizičko stanje.
  6. Horor filmovi prije spavanja također mogu izazvati somniofobiju. Ako vam jurnjava pomahnitalog PTSP-ovca američkim šumama u potrazi za mladom žrtvom nije smiješna, - nemojte gledati horore prije spavanja. Radije pustite umirujuću glazbu za spavanje, ona usporava otkucaje srca i daje osjećaj užitka.
  7. Negativna iskustva, naša ili naših bližnjih mogu izazvati poremećaje u spavanju, a ti poremećaji onda mogu stvoriti strah od spavanja.

Kako se riješiti straha od spavanja?

Kako se riješiti straha od spavanja

Ako vam strah od spavanja utječe na svakodnevne aktivnosti možda bi trebali riješiti problem.

Vjerojatno će vam biti dovoljno pričati s ljudima koji dijele slična iskustva ili pročitati komentare osoba s interneta i tako pronaći ideju za borbu sa strahom od spavanja.

Opuštanje prije sna jogom ili meditacijom sigurno vam može pomoći da lakše zaspite. Ponavljanje opuštajućih mantri (“om”) prije spavanja dokazano pomaže pri opuštanju i uplovljavanju u san.

Mnogim somniofobičarima pomoglo je duboko disanje ili slične tehnike disanja kao 4-7-8 tehnika koja pomaže u borbi sa stresom i nesanicom.

Liječnici savjetuju osobama koje pate od somniofobije zapisivanje racionalnih i iracionalnih misli koje vežu za spavanje kako bi se možda osvijestili uzroci fobije i kako bi uspjeli smiriti svoju svijest i uživati u blagodatima sna.

Osim ovakvih metoda, psihoterapije kod stručnjaka sigurno pomažu. Neki psihijatri će se u nekim slučajevima odlučiti i za terapiju lijekovima, ali samo u posebnim slučajevima.

Strah od spavanja je stvaran problem i ne smije ga se ignorirati. Kakav god bio, svaki strah je problem, a njih treba rješavati.

Znate li nekog tko ima sličnih problema, a do sada ih niste shvaćali ozbiljno možda je sada idealno vrijeme za ispriku.

Uz ispriku ponesite i udoban jastuk ili novi madrac. Onako, kao mali znak pažnje.

 

Jastuk za ispriku

madrac za oprost