Početna Blog Problemi sa spavanjem u trećoj dobi i kako ih prevladati

Problemi sa spavanjem u trećoj dobi i kako ih prevladati

Datum objave: 04.05.2016

Spadate li među one starije osobe koje često misle “život je poprilično dobar, ali bi bio mnogo bolji da se uspijevam malo naspavati.”? 

Ako da, bez brige, niste sami. Problemi sa spavanjem čest su suputnik starenja.

Starenje donosi mnoge promjene u naš život, a jedna od njih je i promjena našeg obrasca spavanja.

Možda postajemo ranije pospani, budimo se ranije ili nam noćni san nam nije više dubok kao nekad. Sada nas može probuditi svaki šum.

Iako su ove promjene na neki način normalan dio starenja, važno je da nađete način kako se nositi s njima.

Poremećen san i nedostatak sna, nesanica i život s umorom nisu i ne bi trebali biti normalan dio našeg života. 

San je važan za naše fizičko i emocionalno zdravlje kada imamo više 50 godina, isto kao što je bio kao kad smo bili mlađi. 

U nastavku zato donosimo nekoliko savjeta kako prevladati probleme sa spavanjem i dobro se odmoriti.

Važnost sna za starije osobe

Bez obzira na vašu dob, dovoljno kvalitetnog sna ključno je vaše fizičko i emocionalno zdravlje. Za starije osobe, dobar noćni san je posebno važan jer pomaže poboljšati koncentraciju i pamćenje.

Uz to, kvalitetan san omogućava vašem tijelu i imunološkom sustavu da se regeneriraju i obnove. To je pak ključno za sprečavanje bolesti.

 

Mnogi liječnici smatraju kako je razina kvalitete sna pokazatelj zdravlja neke osobe. Tako je mnogo veća vjerojatnost da će starije osobe koje loše spavaju, patiti od depresije, problema s pamćenjem i prekomjerne dnevne pospanosti. 

Uz to, starije osobe koje loše spavaju imaju povećanu osjetljivost na bol i koristiti više lijekova. Nedovoljno sna može dovesti i do mnogih ozbiljnih zdravstvenih problema u starijih ljudi, uključujući i povećani rizika od kardiovaskularnih bolesti, dijabetesa, pretilosti i raka dojke u žena.

Koliko sati sna treba starijoj odrasloj osobi?

Količina potrebnog noćnog sna varira od osobe do osobe, no kreće se između sedam i pol do devet sati sna.  

To je broj sati koji je potreban starijoj odrasloj osobi kako bi bila zdrava fizički i psihički. To je neka okvirna preporuka, no najvažniji pokazatelj toga spavate li dovoljno je to kako se osjećate.

Ako se tijekom dana osjećate umorno, to može biti pokazatelj da ne spavate dovoljno ili da ne spavate dovoljno kvalitetno. 
Kod starijih osoba često je problem da spavaju isto toliko kao i kada su bili mlađi, ali se osjećaju umornije.

Razlog je taj što je obrazac spavanja starije i mlađe osobe različit i starijoj osobi treba više vremena u krevetu da uhvati dovoljno kvalitetnog sna i odmora.

Potpuno zdrava starija osoba može se nekoliko puta tijekom noći probuditi, a da to nema veze s nekim poremećajem spavanja.

Ipak značajno utječe na kvalitetu sna.

Najčešći uzroci nesanice kod starijih osoba

  • Loše navike spavanja. U to spada nepravilan ritam spavanja (odlazak na spavanje i buđenje u različito vrijeme) konzumiranje alkohola prije spavanja, spavanja uz televizor...
  • Bol ili druge zdravstvene tegobe. Bol može osobu držati budnom. Uz to, mnoge zdravstvene tegobe poput česte potreba za mokrenjem, artritisa, astme, dijabetesa, osteoporoze, noćne žgaravice, menopauze, noćnog znojenja i Alzheimerove bolesti mogu ometati san.
  • Lijekovi. Starije osobe imaju tendenciju da uzimaju više lijekova od mlađih ljudi, a neke kombinacije lijekova, kao i njihove nuspojave, mogu loše utjecati na san.
  • Nedostatak vježbanja. Ako živite sjedilačkim načinom života, moguće je da to loše utječe na spavanje. Redovita aerobna tjelovježba tijekom dana, najmanje tri sata prije spavanja znatno će poboljšati  san.
  • Stres ili psihičke bolesti. Smrt voljene osobe ili značajne životne promjene (odlazak u mirovinu) mogu uzrokovati stres. Anksioznost ili tuga mogu uzrokovati nesanicu što može dovesti do još više tjeskobe ili depresije.
  • Poremećaji spavanja. Sindrom nemirnih nogu i hrkanja i apneja u snu, javljaju se češće kod starijih odraslih osoba i mogu jako remetiti san.

Kako poboljšati spavanje

Loše navike spavanja mogu biti glavni uzroci nesanice i problema sa spavanjem može biti glavni uzroci problema sa spavanjem i niske kvalitete sna. Srećom, ove navike možemo promijeniti.

 

  • Počnite redovito vježbati. Vježbanje potiče proizvodnju endorfina koji poboljšava vaše raspoloženje, smanjuje stres, depresiju i anksioznost.
  • Izlažite se suncu. Sunce pomaže u regulaciji melatonina koji regulira ciklus budnosti i spavanja. Pokušajte biti na suncu svaki dan najmanje dva sata sunca. Imajte zavjese i sjenila otvorene tijekom dana, premjestite stolac za čitanje na osunčano mjestu ili prošećite.
  • Ograničite kofein, alkohol i nikotin. Svi su to stimulansi koji ometaju kvalitetu vašeg sna.
  • Pobrinite se da je vaša spavaća soba mirna, tamna i hladna, a vaš krevet udoban. Buka, svjetlo i toplina mogu uzrokovati probleme sa spavanjem. Pokušajte koristiti masku za spavanje kako bi blokirali svjetlo.
  • Koristite spavaću sobu samo za spavanje i vođenje ljubavi. Nemojte u krevetu gledati televiziju ili biti na računalo. Na taj način vaš mozak će znati da kada je u krevetu - ili je vrijeme za spavanje ili za romantiku ;)
  • Održavajte dosljedan raspored spavanja. Idite u krevet i budite se u isto vrijeme svaki dan, čak i vikendom.
  • Uvedite smirujuće večernje rituale. Umirujući večernji rituali poput tople kupke ili ili slušanja glazbe mogu vam pomoći da se opustite. 
  • Grlite se i vodite ljubav. Vođenje ljubavi, ali i drugi oblici fizičke intimnosti kao što su grljenje i masaža, mogu značajno utjecati na bolji san.

Nadamo se kako će vam ovih nekoliko jednostavnih savjeta pomoći da se napokon naspavate.

Naravno, uz udoban krevet i madrac sve će biti lakše ;)

Laku noć vam želimo.

Nađite madrac za dobar san