Početna Blog Zašto nas zima tjera na hibernaciju?

Zašto nas zima tjera na hibernaciju?

Datum objave: 09.01.2017

U ovo doba godine, teško je ne biti ljubomoran na vjeverice, medvjede, ježeve i druge male sisavce i gmazove koji tijekom ovih hladnih dana drijemaju u svojim toplim jazbinama sve do kad se ne pojave prve zrake sunca. 

Da bi bar i mi mogli po cijele dane samo spavati i spavati i spavati.

Nažalost, ljudi ne hiberniraju. 

No vrlo je moguće da se tijekom zimskih dana sve teže ustajete iz toplog kreveta nego što ste se orno ustajali tijekom ljeta. Nije iznenađujuće što mnogi misle da nam tijekom zime prirodno treba više sna. 

Je li to istina?

Na neki način, ljudi zaista hiberniraju, a za sve je to kriva priroda. Evo nekoliko razloga zašto tijekom zime ne možete prestati sanjati o toplom i udobnom krevetu i zašto se nikako ne možete kvalitetno naspavati.

1. Više spavamo zbog manje danjeg svjetla

Tijekom zime je sve manje sunca, pa se remeti i lučenje melatonina

Tijekom zimskih dana prije se osjećate umorno. I to nije samo u vašoj glavi. Kako dani postaju kraći, naša želja za spavanjem sve više raste. Nedostatak prirodnog svjetla zimi smanjuje izlučivanje melatonina - hormona spavanja koji govori tijelu kada je vrijeme za spavanje.

Naime, kako se noć spušta tako tijelo proizvodi više melatonina i priprema nas za spavanje. Tijekom ljeta to će biti sve kasnije, no tijekom zime taj proces počinje mnogo ranije.

Već negdje u četiri sata popodne. 

Isto tako, zimski dani su tmurni, oblačni i kišni, pa tijelo baš i ne može razlikovati promjenu dana i noći što dovodi do povećane želje za izležavanjem, problemima sa spavanjem, a kod nekih se može javiti i sezonska depresija. 

Zimske dane pokušajte provoditi što više na danjem svjetlu. Prošećite se poslije ručka ili tijekom radnog vremena za vrijeme pauze otiđite van na pet minuta, udahnite malo svježeg zraka, razgibajte se i prionite dalje na posao. 

2. Više spavamo zbog prevelikih izmjena temperature 

Nemojte previše zagrijavati spavaću sobu

Kada nam dođe zima, svi maštamo o ušuškavanju ispod gomile deka i popluna. Sve što nam preostaje je namjestiti se u najudobniji položaj, okrenuti glavom i samo najednom Zzzzzz….

Ono što se u stvari događa je da se igramo sa svojim tjelesnim termostatom. Previše niske i previše visoke temperature može poremetiti prirodni proces spavanja. 

Općenito pravilo je: kada ležimo, naša tijela se hlade, a kada nešto radimo, naša tijela se zagrijavaju. 

Stoga nemojte pretjerivati sa sobnom temperaturom jer ćete tako poremetiti biološki ritam spavanja, a isto tako ćete riskirati gripu i prehlade. Imunološki sustav slabi tijekom zimskih mjeseci pa ravnomjerno održavajte sobnu temperaturu i jedite zdravu i uravnoteženu prehranu.

3. Ne možemo spavati zbog stresa

Ne možemo spavati zbog blagdanskog stresa

Većina nas doživljava stres tijekom cijele godine, a zimski praznici i početak nove godine su nekako najgore razdoblje.

Uz obitelj koja dolazi u posjetu na božićne blagdane, malo pretjeranog trošenja novca, ludnice na poslu, opuštanje jednostavno nije zapisano u zvijezdama.

Problem je što visoka razina stresa može dovesti do nesanice i nedostatka sna. Taj nedostatak sna pokušavamo nadoknadit tijekom vikenda, no na žalost vam dulje ostajanje u krevetu neće nikako pomoći.

Iako je teško, pokušajte ići spavati i buditi se u otprilike isto vrijeme tijekom tjedna i vikenda.

4. Hrana za utjehu nas još više umara

Tijekom hladnih dana, teška hrana je zaista primamljiva

Kad je vrijeme tmurno i depresivno, ništa nas neće toliko utopliti i oraspoložiti kao veliki tanjur ugljikohidrata i masti, zar ne? 

Problem je u tome što u zimskom razdoblju većina nas jede težu hranu koja može negativno utjecati na naš san, posebno ako je konzumiramo neposredno prije spavanja. 

Zbog teške hrane moguće je da ćete se znojiti tijekom noći, često buditi, iskusiti probavne smetnje i dobiti žgaravicu. Uz to ćete se i udebljati, a debljanje vodi do razvoja apneje - poremećaja spavanja kojeg karakteriziraju poteškoće disanja za vrijeme spavanja. 

Iako vam se tijekom zime više jede, a manje vježba, ipak preporučujemo da tu i tamo odete u laganu šetnjicu ili u zimski shopping. Počela su sezonska sniženja, pa vjerujemo da ćete uz nešto novca, izgubiti i koji gram viška smiley

A ako bi baš danas ostali ispod pokrivača i s laptopom na nogama, slobodno pogledajte i našu web ponudu.

Sigurni smo da ćete naći još neki udobni pokrivač, koji dodatni jastučić ili nešto drugo.

Spavanjem protiv zimskog umora